23 hybrydowe autobusy wyjadą na drogi powiatu śremskiego
Wielkopolski Transport Regionalny za 35 mln złotych kupił tabor, który przekaże w użytkowanie swojemu przewoźnikowi – PKS Poznań SA. Tym samym nowoczesne autobusy hybrydowe trafią na drogi powiatu śremskiego.
Podpisana 14 czerwca 2023 umowa przewiduje dostawę 23 autobusów hybrydowych oraz specjalistycznego sprzętu warsztatowego, co umożliwi PKS Poznań samodzielne prowadzenie planowanych obsług technicznych, zarówno w okresie gwarancji, jak i po niej.
Kontrakt został zrealizowany w ramach projektu „Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego zasilanego gazem ziemnym lub z napędem hybrydowym.”.
Wszystkie dostarczone autobusy są dostosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, a ponadto wyposażone w klimatyzację, dynamiczny system informacji pasażerskiej i system uiszczania opłat za pomocą karty płatniczej.
W autobusach, na wzór turystycznych, zostanie zamontowanych 47 foteli z wysokimi oparciami ze zintegrowanym zagłówkiem i podłokietnikami, które dodatkowo wyposażone zostaną w dwupunktowe pasy bezpieczeństwa. Wszystkie fotele przy drzwiach oraz środkowe siedzenie tylnego rzędu zostaną wyposażone w pasy trójpunktowe. 14 z nich dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Osoby podróżujące z większym bagażem podręcznym, mogą umieścić bagaż na specjalnych półkach zamontowanych ponad fotelami w części niskopodłogowej. Przy każdym rzędzie siedzeń będą zamontowane gniazda USB, umożliwiające pasażerowi doładowanie telefonu i tabletu podczas jazdy. Właściwe warunki temperaturowe zapewnia zintegrowany agregat klimatyzacji z funkcją grzania oraz ciąg grzejników konwektorowych. Podobnie jak w komunikacji miejskiej, kupowane autobusy zostaną wyposażone w system elektronicznych tablic kierunkowych, wewnętrzny monitor pokazujący aktualne położenie pojazdu na trasie oraz system nagłośnienia wewnętrznego. Ponadto pasażer wsiadający do pojazdu będzie miał możliwość zakupu biletu u kierowcy z opcją płatności kartą. Zastosowanie techniki niskopodłogowej pozwala podzielić funkcjonalnie wnętrze pojazdu na dwie strefy. Pierwsza z nich, w przedniej części pojazdu, adresowana jest dla osób starszych i o ograniczonej sprawności ruchowej oraz dla osób podróżujących na krótkich dystansach. Druga w tylnej części pojazdu, adresowana jest przede wszystkim dla pasażerów podróżujących na dłuższych odległościach. Zajęcie miejsca w tej strefie wymaga pokonania dwóch stopni.
Związek Powiatowo-Gminny Wielkopolski Transport Regionalny utworzony został w 2021 roku. Od początku jego istnienia znajduje się w nim gmina Śrem. Związek założyło 23 gminy, w późniejszym czasie dołączyły do niego również gminy z terenu powiatu śremskiego: Dolsk, Brodnica i Książ Wielkopolski.
Dlaczego autobusy hybrydowe są lepsze dla środowiska?
Autobusy hybrydowe są doskonałym rozwiązaniem problemu redukcji zanieczyszczeń i emisji na obszarach miejskich. Tradycyjne autobusy często jeżdżą na olej napędowy, który nie tylko powoduje szkodliwe emisje, ale także przyczynia się do zanieczyszczenia hałasem. Z drugiej strony autobusy hybrydowe wykorzystują połączenie energii elektrycznej i oleju napędowego do zasilania pojazdu, czyniąc je znacznie bardziej przyjaznymi dla środowiska.
Jedną z największych zalet autobusów hybrydowych jest to, że wytwarzają znacznie mniej emisji niż tradycyjne autobusy. Dzieje się tak, ponieważ używają silnika elektrycznego do wspomagania silnika wysokoprężnego, co oznacza, że silnik nie musi tak ciężko pracować. W rezultacie spalane jest mniej paliwa i wytwarzane są mniej emisji. Ponadto autobusy hybrydowe są znacznie cichsze niż tradycyjne autobusy, co czyni je znacznie przyjemniejszymi w jeździe.
Kolejną zaletą autobusów hybrydowych jest to, że są bardziej oszczędne niż tradycyjne autobusy. Oznacza to, że potrzebują mniej paliwa, aby pokonać tę samą odległość, co nie tylko zmniejsza emisję, ale także oszczędza pieniądze. Dzieje się tak, ponieważ autobusy hybrydowe wykorzystują hamowanie regeneracyjne, które wychwytuje energię, która zwykle jest tracona podczas hamowania i wykorzystuje ją do ładowania akumulatora. W rezultacie mogą podróżować dalej na tej samej ilości paliwa.
Ogólnie rzecz biorąc, autobusy hybrydowe są doskonałym rozwiązaniem dla miast, które chcą ograniczyć zanieczyszczenie i emisję. Dzięki połączeniu energii elektrycznej i oleju napędowego wytwarzają mniej emisji, są cichsze i bardziej oszczędne niż tradycyjne autobusy. To sprawia, że są one lepszym wyborem zarówno dla środowiska, jak i dla operatorów transportu publicznego, którzy chcą zaoszczędzić pieniądze.