Dostałeś SMS o odcięciu prądu? To próba oszustwa

Wielokrotnie na łamach Tygodnia informowaliśmy czytelników o oszustwach za pośrednictwem SMS. Tym razem przestrzegamy przed oszustwem, które może dotknąć każdego posiadacza telefonu z kartą SIM.

Przestępcy podszywając się pod dostawcę energii elektrycznej wysyłają do użytkowników wiadomość SMS, w którym informują o zaległościach w opłatach za prąd. Nieuregulowanie tej kwoty w podanym terminie ma spowodować odłączenie energii elektrycznej. W wiadomości podany jest link, umożliwiający dokonanie „opłaty”.

Zawsze w takich sytuacjach treść wiadomości jest identyczna, tylko zmieniają się daty. Brzmi ona tak: „PGE. Na dzień XX.XX zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności (w tym miejscu znajduje się link internetowy)”.

Pod żadnym pozorem nie klikamy w ten link! Gdyby ktoś jednak chciał wiedzieć, informujemy, że podana w SMS strona kieruje nas do strony płatności, gdzie wybieramy nasz bank, a następnie logujemy się swoimi danymi do banku. Wówczas przychodzi kolejny SMS, tym razem z kodem, który trzeba wpisać na fałszywej stronie internetowej. W ten sposób „na tacy” podajemy przestępcom dostęp do naszego konta bankowego.

Tego typu wiadomości, to nic innego, jak kolejna próba wyłudzenia pieniędzy i wrażliwych danych.

Najlepiej od razu zablokować numer, z którego otrzymano się powyższą wiadomość, co niekoniecznie uchroni nas w przyszłości przed otrzymywaniem podobnych wiadomości, ale ograniczy ich napływ z tego jednego numeru na nasz telefon.

Michał Czubak
Michał Czubak

Absolwent filologii polskiej specjalizacja dziennikarstwo na UAM w Poznaniu. Wieloletni dziennikarz prasowy i telewizyjny, który swoją przygodę z mediami zaczął jeszcze w czasach studenckich. Aktualnie stały współpracownik Tygodnia specjalizujący się głównie w tematyce aktualnych wydarzeń w regionie. Publikuje również w Tygodniku Poradniku Rolniczym oraz w serwisie naEkranie.pl.

Artykuły: 184