PKBWL o wypadku awionetki pod Kórnikiem

Wstępny raport z prac PKBWL dotyczący wypadku awionetki w Żernikach pod Kórnikiem jest już znany. Przybliżamy kulisy zdarzenia.

1200x628.psd

27 sierpnia, około godziny 18, w okolicy miejscowości Żerniki w gminie Kórnik, W szczerym polu awaryjnie lądował tam samolot Cessna 152. Osoba lecąca samolotem nie odniosła żadnych obrażeń. Wyjaśnianiem okoliczności wypadku zajęła się Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.

Dziś, po miesiącu od tamtych wydarzeń mamy wstępny raport z prac komisji.

W dniu 27 sierpnia 2024 r. uczeń-pilot (nazywany dalej „uczniem”) w trakcie szkolenia do licencji PPL(A) miał zaplanowane dziesięć lotów po kręgu nad lotniskowym w rejonie lądowiska Żerniki (EPZE) na samolocie Cessna 152 o znakach rozpoznawczych SP-KCC. Uczeń pod nadzorem instruktora-pilota wykonał przegląd przedlotowy samolotu oraz dotankował go paliwem do 60 l. Około godz.17:40 instruktor wraz z uczniem wystartował do dwóch lotów sprawdzających po kręgu. Po wykonaniu tych lotów, instruktor opuścił samolot i zajął miejsce w wyznaczonym punkcie obserwacyjnym, a uczeń wystartował w celu wykonania kolejnych kręgów. Uczeń wykonywał kolejne kręgi pod nadzorem instruktora naprzemiennie z pasa asfaltowego i trawiastego. Podczas startu do ósmego kręgu uczeń zauważył spadek mocy i nierównomierną pracę silnika i inny niż zwykle dźwięk jego pracy. Uczeń określił, że w porównaniu z poprzednimi lotami samolot osiągnął mniejszą prędkość i wysokość lotu.

Po osiągnięciu wysokości 400-450 ft AGL samolot nie wznosił się. Po pięciu sekundach od wykonania tej czynności na wysokości około 400 ft AGL silnik wyłączył się. Uczeń zaobserwował spadek prędkości lotu, opadanie maski samolotu i „wiatrakowanie” śmigła. Następnie uczeń odczuł mniejszą kontrolę nad sterami i był przekonany, że samolot może zostać przeciągnięty. W zaistniałej sytuacji uczeń zabezpieczył prędkość samolotu do lądowania (około 70 kt) poprzez zmniejszenie wysokości lotu. Nietypowy dźwięk silnika zaniepokoił także instruktora, który przez radio, na częstotliwości ŻERNIKI RADIO, nakazał uczniowi sprawdzenie składu mieszanki (bogata), wyłączenie podgrzewu gaźnika oraz położenie dźwigni przepustnicy (pełne obroty).

Uczeń nie kwitował komend, ale w późniejszej rozmowie potwierdził wykonanie tych czynności. Następnie instruktor nakazał uczniowi wykonanie zakrętu w lewo, a po upewnieniu się, że nie doleci do lotniska polecił, aby lądował awaryjnie w terenie przygodnym. Instruktor samego przyziemienia ze względu na ukształtowanie terenu nie widział, ale zauważył kapotaż samolotu oraz usłyszał ucznia, że jest na ziemi i nic mu się nie stało. Wtedy polecił uczniowi wyłączenie urządzeń elektrycznych i oddalenie się od samolotu. Jako teren lądowania uczeń wybrał pole porośnięte niską trawą/roślinami zielonymi. Chciał ominąć niewielkie wzniesienie przyziemił samolot z trawersem w lewo, a równocześnie skręcał w lewo i hamował z maksymalną siłą.

Po zetknięciu z podłożem samolot przebył drogę około 80 m zakończoną kapotażem.Według kontrolera na stanowisku EPKS TWR pilot wykonywał na samolocie Cessna 152 prawe kręgi szkolne z RW 05 na lądowisku EPZE znajdującym się w przestrzeni MCTR EPKS. O godz. 18:21 LMT uczeń zgłosił, że będzie lądował awaryjnie. Samolot w tym czasie wykonywał zakręt w lewo na małej wysokości, a po chwili zniknął za drzewami. Po około 10 minutach przybyły powiadomione przez niego służby ratownicze, które zabezpieczyły miejsce zdarzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *